lørdag 9. august 2008

Falketind 2068 m.o.h.

Været i går såg ikke spesielt lovende ut, men det var et vist håp om at det skulle bli bedre. Jeg tok derfor en råsjangs og heiv meg i bilen og kjørte inn til Koldedalsvatnet. Falketind er en legendarisk topp og ifølge sagnet skulle sjelen til Aasmund Olavsson Vinje sette seg på toppen av Falketind etter hans død. Det var forøvrig Aasmund Olavsson Vinje som ga fjellet navnet Falketind, tidligere het fjellet Koldedalstind. Koldedalstind er i dag navnet på et fjell på motsatt side av Morka-Koldedalen.

P8080001

Falketind sett fra Tyin. 

P8080003

Falketind var fremdeles innhyllet i skyer når jeg var ved Tyin. 

P8080010

Heldigvis hadde været lysnet da jeg kom inn i Koldedalen. 

P8080015

Hjelledalstinden og Falketind med Morka-Koldedalen i mellom. Koldedalsvatnet i forgrunnen.

Været hadde forbedret seg såpass at jeg bestemte meg for å prøve å gå en tur. Når jeg gikk innover Morka-Koldedalen ble været finere, og snart skinte solen. Tidvis var stien godt merket, mens den var forholdsvis utvisket andre steder.

 

P8080016

En passasje der stien var usedvanlig godt merket. 

P8080018

Hjelledalstinden (1989 m.o.h.) i all sin prakt. Det navnløse vannet kun merket 1291 på kartet i forgrunnen. 

P8080020

Falketind og Falkungen tronende høyt over Morka-Koldedalen.

Stien langs vann 1291 var ganske lett å følge, men det var litt småekkelt å gå over knausene som endte rett ned i det iskalde vannet. Snøfonna i enden av vann 1291 gikk greit å krysse. Der nådde jeg også igjen fire andre som også var på vei opp til Falketind. Jeg slo delvis følge med de resten av veien opp.

P8080021

Snøfonna i enden av vann 1291. 

P8080022

Andrevatnet.

Stien langs Andrevatnet var stortsett lett å følge, selvsagt klarte vi å gå for langt opp helt i begynnelsen, slik at vi måtte gå et stykke tilbake og gå ned og bortover langs vannkanten. Stien der vi gikk feil var så god at vi fant ut at de fleste trolig gikk feil her og at alle derfor måtte gå den både frem og tilbake.

P8080023

Her har vi klart å komme oss på riktig sti. 

P8080026

Her står jeg ved breelva som kommer ned fra Stølsnosbreen med Andrevatnet i bakgrunnen.

Vi fulgte stien opp på venstre side av breelva opp mot Stølsnosbreen. Forholdsvis bratt, men fin klyving. Høydemetrene opp her gikk unna i et rasende tempo.

P8080031

Klyving opp fjellsiden fra Andrevatnet. 

P8080032

Andrevatnet sett oppe fra skaret.

Når vi kom opp viste det seg at den nederste breen hadde delt seg fra den øvre delen slik at det nå var to breer, og ikke en bre slik som på kartet. Vi gikk opp steinura på høyre side av den nederste breen.

P8080051

Nederste del av Stølnosbreen. 

P8080034

Stølnosbreen med Stølnostinden i bakgrunnen.

P8080035

Etter å ha gått en liten stund på breen kom endelig toppen av Falketind (til venstre på bildet) til syne.

Vi gikk opp breen opp mot toppen, de andre valgte å gå opp i steinura ute til venstre, mens jeg gikk opp snøfonna. Det viste seg imidlertid å være en tabbe, for da jeg kom et stykke opp i snøfonna var snøen så rotten at jeg måtte dobbeltstampe for hvert skritt jeg tok for å være sikker på at fotfeste holdt. Men slitet til tross, jeg kom meg også til topps, men en stund etter de andre. Omtrent samtidig som oss andre kom en sjette kar opp til toppen, han hadde med fallskjerm og hoppet like etter utfor. Det var sannsynlig det første basehoppet fra Falketind.

P8080049

Endelig på toppen av Falketind. 

P8080044

Andrevatnet sett fra toppen av Falketind. 

P8080050

Stølsnostinden (2074 m.o.h.) og Stølsnosbreen sett fra toppen av Falketind. 

P8080048

Utsikt over Koldedalen og Koldedalsvatnet fra toppen av Falketind. I bakgrunnen over Tyin kan man se styggeværet som var på vei og som gjorde at oppholdet på toppen ble relativt kort.

Ingen kommentarer: