lørdag 25. juli 2009

EA-LA8OKA QRV fra Jávea/Xàbia i Spania.

P7200022

Da har jeg vært på ferie i Spania og som vanlig hadde jeg med meg radiokofferten med min IC-703. Resultatet ble ganske bra, jeg kjørte 27 DXCC-land i år, slik at jeg til sammen har kjørt 32 DXCC-land fra Spania. Alt er kjørt med 10 watt og enkle dipolantenner.

Jeg var aktiv på følgende bånd: 6 m, 10 m, 15 m, 17 m og 20 m.

Da jeg kom frem til Jávea/Xàbia viste det seg at jeg hadde glemt den lange koakskabelen hjemme, derfor ble antennen bare hengt opp fra taket og bort til ett gjerde slik at senter på antennen hang like over vinduet på rommet jeg satt med radioen. Dette var ikke særlig optimalt siden antennen ble hengende så lavt. dagen etter dro jeg derfor til nærmeste kjøpesenter og fikk kjøpt en rull med 25 m med koaks beregnet for kabel-TV. Det stod få opplysninger om kabelen på rullen, men jeg regner med at det dreide seg om en 75 ohms kabel. Kjøpesenteret hadde det meste, slik at jeg også fikk kjøpt meg elektrisk tape, loddebolt, loddetinn og en liten rull med høytalerledning. Av høytalerledningen lagde jeg en ny antenne med en halvbølgedipol for 20 m og en halvbølgedipol for 6 m.

De tre beste DX-kontaktene var:
CO6LC fra Kuba på 20 m
VE1/W8ND fra Kanada på 20 m
W3JK fra USA på 20 m

Beste QRB på 6 m ble IK5HHA i JN53vn med 1104 km. Min lokator var JM08cs. Kartet nedenfor viser kontaktene jeg kjørte på 6 m.

MU-Locator2009-07-27_00-1

jeg prøvde lenge å få kontakt med norske stasjoner, men da jeg endelig klarte å få kontakt med en norsk stasjon viste det seg å være en engelskmann bosatt i Norge som ikke kunne snakke noe annet enn engelsk.

materialDiverse antennemateriell.

antenna-1 Den første dipolantennen jeg hang opp.

newantenna Den nye antennen hengende mellom ett tre og takterassen.

P7250123Tvilsom skjøting av koaks, men det virket!


Vis større kart

Ingen kommentarer: