søndag 19. september 2010

Enda en QRP-tur i Lillomarka.

P9190006

Jeg ble litt bitt av basillen i går og siden det fremdeles var ett nydelig vær måtte jeg ta med meg radioen og kjøre litt QRP i dag også.

I dag gikk jeg litt lengre inn i Lillomarka og opp på ett høydedrag som ligger ca. 430 m.o.h. Herfra var det en strålende utsikt mot øst og lav horisont i alle himmelretninger.

P9190009

Utsikten mot øst.

P9190008

I dag tok jeg med meg litt kraftigere skyts for om mulig å få kjørt litt flere stasjoner enn i går. Utstyret i dag var en ICOM IC-703 med eksternt 7,5 AH blybatteri og den samme halvbølgedipolen for 40 m som jeg brukte i går. Jeg prøvde meg litt på 80 m, men jeg gikk tydeligvis ikke så veldig bra ut, så jeg skiftet til 40 m hvor jeg kjørte noen engelske og skotske stasjoner og en nederlandsk QRP stasjon. Det var litt forhold på 17 m og 15 m, men stasjonene var så svake at jeg ikke fant det bryet verdt å prøve å kalle de med bare 10 watt. jeg fikk også kjørt noen få stasjoner på 20 m før jeg måtte gå hjem.

P9190012

Jeg brukte fiskestangen til å dytte senterisolatoren over en grein på en gammel furu og hang opp endene av dipolen i ett annet tre og i fiskestangen.

DSC01405

Det begynner å bli fine høstfarger i marka nå. Om en uke eller to er det nok enda flottere her.

DSC01408

På vei hjem gikk jeg forbi en furu der hakkespetten hadde laget ett enormt hull i.

DSC01411

Skredderudtjern i solskinn.

Ingen kommentarer: