onsdag 13. juli 2011

Elecraft XG3 RF Signal Source.

Elecraft_XG3

I dag kom endelig pakken fra Elecraft som jeg har ventet så lenge på, pakken tok bare ett par dager fra USA til Norge, og så har den ligget en evighet og ventet på fortolling på Gardermoen.

Pakken inneholdt en Elecraft XG3 RF-signalkilde. XG3 har 12 forprogrammerte frekvenser som man kan programmere fra PC og 4 signal nivåer (0 dBm, –33 dBm, –73 dBm og –107 dBm). XG3 kan programmeres til alle frekvenser mellom 1,5 MHz og 200 MHz, fra fabrikken er XG3 programmert med frekvenser for 160 m, 80 m, 60 m, 40 m, 30 m, 20 m, 17 m, 15 m, 12 m, 10 m, 6 m og 2 m. XG3 kan benyttes som RF-signalkilde opp til 1400 MHz ved å benytte de overharmoniske frekvensene. I tillegg har XG3 2 programmerbare frekvenssveip og kan programmeres til å være ett CW beacon eller ett RTTY beacon.

Jeg har lenge savnet en RF-signalkilde og Elecraft XG3 vil være nyttig når jeg driver med feilsøking og bygging av radioutstyr.

Elecraft_AT1

I samme pakken kom også ett Elecraft AT1 dempeledd. AT1 er ett enkelt byggesett som jeg skal sette sammen så snart jeg får tid.

Elecraft_CP1

Jeg fikk også en Elecraft CP1 directional coupler. CP1 er også ett enkelt byggesett, og når jeg har bygget den ferdig blir det enklere å se radiosignalene jeg sender ut på oscilloscopet mitt.

Ingen kommentarer: