onsdag 28. september 2011

Min Elecraft K2 SN: 7224 er ferdig!

P9280081

I dag ble jeg ferdig med min Elecraft K2, serienummer 7224!

Første QSO ble enn SSB kontakt med JY5MM  fra Jordan på 14226 kHz klokken 1536 UTC med omtrent 15 watt ut i windomantennen min. Jeg ga en 58 rapport og fikk 55 tilbake.

Min K2 ble ferdig på dagen 3 uker etter at jeg fikk pakken med byggesettet i posten. Jeg har bygd litt på K2’en nesten hver kveld og litt på dagtid de siste 2 ukene, men på grunn av delemangel ble det også noen dager uten bygging. Byggingen har forløpt veldig greit og jeg må si at så lenge man følger den medfølgende bruksanvisningen er det veldig enkelt å bygge en Elecraft K2. Jeg er overbevist om at alle som har lyst vil kunne klare å bygge sin egen K2. Justeringen av transceiveren er veldig enkel når man følger bruksanvisningen. For å bygge en K2 trenger man faktisk ikke noe annet enn en loddebolt, en stjerneskrutrekker og en avbiter i tillegg til det som følger med i byggesettet. Jeg vil likevel anbefale at man skaffer seg ett multimeter før man begynner. Billige multimetre kan man få på Biltema og Clas Ohlson, disse er mer enn gode nok for å bygge en K2. Elecraft anbefaler at man bruker ett multimeter med kapasitansmåling slik at man kan måle kondensatorer.

Jeg tok med meg min K2 på drop-in møtet på LA4O Oslogruppen av NRRL i dag, og det var moro å se hvilken entusiasme en slik liten radio kan vekke, ikke minst fordi K2 er en velrenomert og god transceiver som man selv kan bygge.

Etter at jeg kom hjem har jeg kost meg med å finjustere transceiveren, gjort meg kjent med bruken av transceiveren og kjørt noen QSO’er.

P9280083

Elecraft K2 sammen med en MFJ Cub som jeg har bygget tidligere.

1 kommentar:

Sverre Holm sa...

Gratulerer, velkommen som K2-eier, Martin!

Her er noen ting å passe på som K2-eier/bruker: Elecraft K2 do's and don'ts

Sverre
LA3ZA