søndag 11. mars 2012

Belo Horizonte, Brasil.

DSC_0569

Denne uken har jeg vært på jobb i Belo Horizonte i Brasil. Det meste av uken har jeg stort sett oppholdt meg i en hangar, men i går tok en av de ansatte hos Lider (flyverkstedet hvor jeg jobber) meg og representanten for agent vår en tur ut på den brasilianske landsbygda.

DSC_0578

Flyet jeg jober på, ett Hawker 800XP kalibreringsfly tilhørende det brasilianske luftforsvaret. Nå driver jeg og tester installasjonen av det nye kalibreringsutstyret som vi har laget til flyet hjemme på Gardermoen.

DSC_0576

Ett typisk gatebilde fra Pampulha, bydelen hvor flyplassen jeg jobber på ligger.

DSC_0581

Ett typisk gatebilde fra en småby på landsbygda i Brasil.

DSC_0587

Her er vi og besøker en såkaldt “yacht club” ved en liten innsjø utenfor Belo Horizonte. Det var langt i mellom yachtene, jeg såg faktisk ikke en eneste båt på den lille innsjøen, men båter er antagelig ikke noen nødvendighet på “yacht club’er” her midt inne i Brasil.

DSC_0588

Her er vi foran "yacht club'ens" "hovedhus", en slags betongbygning uten vinduer som jeg ikke helt forstod hensikten med, men man hadde ihvertfall fin utsikt fra taket.

DSC_0590

Stemningsbilde fra byen bak "yacht club'en".

DSC_0606

Etter å ha kjørt en stund kom vi til noen dryppsteinsgrotter som heter Gruta da Lapinha. Det er ikke så mye informasjon å finne på engelsk om disse grottene, og guiden snakket bare portugisisk, noe han til gjengjeld gjorde konstant, så jeg vet ikke så mye om disse grottene, men de var ihvertfall verdt noen timers kjøring i det trange baksetet på en Ford Ka. Det var utrolig flott inne i grottene!

DSC_0592

DSC_0595

DSC_0596

DSC_0597

DSC_0598

DSC_0599

DSC_0604

Jeg hadde bare med meg mobilen, derfor er ikke billedkvaliteten den beste, men jeg håper at man likevel kan få ett visst inntrykk av hvor flott det var inne i Gruta da Lapinha.

DSC_0613

Ett par stemningsbilder fra den brasilianske landsbygda. I dette området var det vist mest kyr for kjøttproduksjon det gikk i, men trærne som skal gi kyrne skygge ble vist også benyttet som attåtnæring ved at man høstet frukten fra trærne.

DSC_0614

DSC_0617

Etter å ha kjørt en stund stoppet vi og spiste lunch i en liten landsby. Her i Brasil har man ett genialt system, hvor man tar en tallerken og forsyner seg selv med all verdens godsaker fra salat, ris, grønsaker, poteter, pomfrites, pølser, grillet kjøtt og forskjellige slags sauser. Når man har forsynt seg går man til en disk hvor man veier tallerkenen, og så betaler man for det man har tatt på tallerkenen etter hvor mye tallerkenen veier.

DSC_0618

DSC_0619

Utenfor restauranten hadde man en slags merkelig trefigur som jeg selvsagt måtte avbildes foran.

DSC_0621

Nest siste stopp for dagen var en foss som brasilianerne var veldig stolte av, men som neppe mange hadde brydd seg om i Norge. Det var tydeligvis en stor turistatraksjon, og jeg må jo innrømme at det var svært idyllisk, selv om fossen ikke var den største jeg har sett.

DSC_0622

Dessuten er det ikke mange norske fosser som kan fremvise ett slikt yrende badeliv i kulpen under fossen.

DSC_0623

Litt lenger nedenfor fossen var det en større kulp med enda flere badende. I bakgrunnen kan man se fossen. Hele området tilhørte en campingplass som tydeligvis var meget populær nettopp på grunn av fossen og de to badekulpene.

DSC_0627

Siste stopp i går var ett utkikspunkt hvor man kunne se utover mye av området vi hadde kjørt bil igjennom i løpet av dagen.

DSC_0628

I dag var vi nede i sentrum av Belo Horizonte hvor vi blant annet gikk en tur i en av parkene byen er så berømt for. Parken var full av enorme trær og andre eksotiske planter som jeg aldri har hørt om. Det var også flere dammer i parken hvor man hadde satt ut fisk, men det mest spesielle jeg så var en aldeles kullsvart svane. Jeg har aldri sett svarte svaner før, jeg ante faktisk ikke at slike eksisterte!

DSC_0629

Ingen kommentarer: