mandag 2. april 2012

På lufta fra Kvam.

P4020004

I dag fikk jeg endelig tid til å henge opp antennen slik at jeg kunne komme meg på lufta her fra Kvam. Med 30 cm nysnø og strålende sol var det ett alldeles nyedelig vær å henge opp antenner i. Antennen er bruker er den vanlige hjemmelagde feltwindomen min som jeg kan rulle opp på to spoler.

DSC_0668

Jeg hang windomen fra en diger bjørk og bort til mønet på låven, der monterte jeg en strømgjerdeisolator som jeg kunne henge antennen på og fra låven gjør antennen en liten sving bort til ett grantre. Svingen var nødvendig fordi avstanden mellom bjørka og låven var for kort til at jeg kunne henge windomen rett.

DSC_0669

Med en høyde på mellom 7 og 10 m over bakken syns jeg at jeg fikk en fin høyde på antennen. Det ser også ut til at antennen går ganske godt, ihvertfall med tanke på de få kontaktene jeg har rukket å kjøre med den hittil i påsken.

DSC_0671

Utstyret jeg bruker er:
Radio: Elecraft K2
Interface: microHAM USB Interface III
Antenne: Windomantenne

DSC_0672

Første kontakt ble en PSK-31 kontakt med RX6BH Alexandr i Russland, så kjørte jeg IK2YDM Dario i Italia også han på PSK-31, SV7JLA Mihalis i Hellas, også PSK-31 og så en PSK-125 kontakt med LU8EKC Daniel i Argentina. Kontakten med LU8EKC Daniel i Argentina ble forøvrig ny distanserekord for min Elecraft K2, LU8EKC befant seg i lokatoren GF05qn og jeg i JP54ve noe som betyr av avstanden mellom oss er ca. 12551 km. Det er ekstra moro med skikkelig DX når man kjører med både radio og antenne som man har bygd selv.

Ingen kommentarer: