onsdag 25. juli 2012

EA5/LA8OKA fra Jávea/Xàbia.

P7240190 (2)

I halvannen uke har jeg vært på lufta som EA5/LA8OKA fra Jávea/Xàbia i Spania. Hittil har jeg rukket å kjøre over hundre kontakter med 38 DXCC-land på 20 og 15 meter, noe jeg er ganske fornøyd med siden jeg kun har 10 watt fra min ICOM IC-703. Det lengste jeg har nådd hittil er en PSK-63 kontakt på 15 m med 3G90AA i Chile, en avstand på ca. 10800 km, ikke så verst med 10 watt. Jeg har kjørt både PSK i forskjellige varianter og SSB mens jeg har vært her nede.

Antennen jeg bruker er en dobbel halvbølgedipol for 20 og 15 meter som jeg har laget her nede. Denne gangen klarte jeg å få til en antenne helt uten støy, takket være 1:1 strømbalunen som jeg benytter. 1:1 balunen har jeg forøvrig laget selv, en ganske enkel sak med 2 tråder viklet 12 ganger rundt en ringkjerne. Jeg lagde først en halvbølgedipol for 20 m, etterpå hektet jeg på en halvbølgedipol for 15 m i parallel ved hjelp av noen strips jeg hadde liggende her nede.

20m_15m_dipol_javea

Som man kan se av SWR-plottet til MiniVNA'en ble resultatet ganske bra.

20m_15m_dipol_javea-20mBand

Her er SWR-plottet for 20 m, på 20 m holder SWR seg under 1,5 over hele båndet.

20m_15m_dipol_javea-15mBand

Her er SWR-plottet for 15 m, på 15 m er SWR noe høyere enn for 20 m, men fullt akseptabelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

"Shacken" består av en ICOM IC-703 HF transceiver, MicroHam USB Interface III, og ett Heil Traveler headset, samt en PC for logging og for å kjøre digimodes med.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den doble halbølgedipolen for 20 og 15 meter med hjemmelaget balun inne i en matboks fra Clas Ohlson.

1 kommentar:

LA8OKA sa...

Tilsammen kjørte jeg 123 QSO'er og 43 DXCC fra EA5 denne gangen.

Armenia, EK
Austria, OE
Azores, CU
Belarus, EU
Belgium, ON
Brazil, PY
Canary Island, EA8
Ceuta, EA9
Chile, CE
Croatia, 9A
Cuba, CO
Cyprus, 5B
Czech Republic, OK
Denmark, OZ
Dominican Republic, HI
England, G
Estonia, ES
European Russia, UA3
Fed. Republic of Germany, DL
Finland, OH
France, F
Greece, SV
Hungary, HA
Iceland, TF
Ireland, EI
Israel, 4Z
Italy, I
Kazakhstan, UN
Latvia, YL
Netherlands, PA
Norway, LA
Paraguay, ZP
Poland, SP
Portugal, CT
Romania, YO
Scotland, GM
Serbia, YU
Slovak Republic, OM
Slovenia, S5
Sweden, SM
Switzerland, HB9
Ukraine, UR
United States, W

I det hele tatt ett ganske pent resultat med 10 watt og en dipol syns jeg.