fredag 21. september 2012

Interfacekabler for Elecraft KX3 og MicroHAM USB Interface III.

DB15-EL-KX3_Cable

Fordi MicroHAM har besluttet at de ikke vil lage interface kabeler til Elecraft KX3 ble jeg nødt til å lage kabelen selv, etter å ha studert hvordan kabelen for Elecraft K2 var laget tegnet jeg kabelen ovenfor like etter at jeg hadde bestilt min KX3. Jeg kontaktet W4TV Joe og han mente at kabelen min ville virke. Ett par måneder etterpå la W4TV selv ut en kabel som er nesten identisk med min, men som har en feil på CW-nøklingen, tegningen til W4TV finner dere her:
http://www.microham-usa.com/Downloads/DB15-EL-KX3.pdf
Jeg var nå ganske sikker på at kabelen min ville virke, men jeg hadde ikke lyst til å bygge kabelen før jeg fikk transceiveren i hus, itilfelle jeg måtte gjøre noen justeringer på kabelen.

Nå som jeg endelig hadde fått min Elecraft KX3 var det bare å sette igang, resultatet ble som vist på bildet nedenfor.

P9210004

Jeg var naturlig nok spent når jeg koblet opp min Elecraft KX3 med interfacekabelen til mitt MicroHAM USB Interface III og konfigurerte microHAM USB Device Router, men når jeg startet opp Ham Radio Deluxe fungerte alt slik som det skulle uten problemer. etter litt justering av nivåene på lydkortet var jeg på lufta med min første QSO.

P9210007

Når man skal bruke Elecraft KX3 sammen med MicroHAM USB Interface III må man huske å konfigurere microfoninngangen på KX3 slik i menyen:
- MIC BIAS: OFF
- MIC BTN: PTT

2 kommentarer:

Datenverlust sa...

Hi Martin,

I want to thank you for this article and the schematic. I also have a KX3 and usbIII microHAM
After a quick search on google I found your site and especially the schematic. Although I have not had long soldered but managed;)

I wish you a good 2013, many QSOs and enjoy the amateur. Maybe we'll hear us even on short wave.

73, Ron DL7VDX
www.dl7vdx.com

Unknown sa...

Hi Martin,
I bought a KX3 and I have a MicroHam USB III, so thank you so much.
Hope to see you on the air,
vy 73' de IZ4BKK Andrea