fredag 21. september 2012

Koffert til Elecraft KX3.

DSC_1026

Jeg fikk min Elecraft KX3 for ett par uker siden, den første tiden har jeg brukt for å gjøre meg kjent med transceiveren og alle dens funksjoner, men nå i det siste har jeg begynt å gjøre transceiveren klar til det bruket den opprinnelig var tenkt for, nemlig som en reiseradio som jeg kan ha med meg på tur.

Første skritt i klargjøringen var å lage en koffert som beskytter transceiveren. Elecraft KX3 har et stort og flott display med mye informasjon, men dette displayet er også sårbart overfor slag og spisse gjenstander. Tuninghjulet, kontrollknottene og BNC-kontakten er også svært utsatt, derfor gikk jeg til innkjøp av en solid plastkoffert på Clas Ohlson. Skummet i den kofferten er derimot ikke av allverdens kvalitet, derfor har jeg erstattet dette skummet med ett annet skum som er av en stivere type og som derfor bedre holder på formen. På det øverste bildet kan man se resultatet, jeg er ganske fornøyd.

Kofferten inneholder følgende:
Elecraft KF3 12 Watt HF/6 m transceiver
Elecraft MH3 mikrofon
MicroHAM USB Interface III
12 V/5 A strømforsyning
Interfacekabel
USB kabel
Strømforsyningskabel
230 VAC kabel
I/Q kabel

DSC_1028

Som man kan se på bildet over ble den nye radiokofferten betydelig mindre enn min gamle radiokoffert, vekten ble også redusert betydelig fra 8 kg til 3,5 kg. Den gamle kofferten min inneholder riktignok litt mer, blant annet ett par halvbølgedipoler for 40 m og 20 m og litt RG-174 koakskabel, men dette har jeg nå tenkt å legge opp i vesken til Buddistick'en siden jeg som regel tar med meg både den og dipolene. da får jeg full fleksibilitet med tanke på hva slags antenne jeg skal bruke.

Ingen kommentarer: