tirsdag 25. desember 2012

På lufta fra Kvam i Nord-Trøndelag.

DSC_1239

I jula er jeg på lufta fra mine foreldres småbruk på Kvam i Nord-Trøndelag. På Lillejulaften hang jeg opp en loopantenne mellom låven og tre trær. Loopen er 84 m lang og jeg bruker en hjemmelaget 4:1 strømbalun på den. 4:1 balunen laget jeg i fjor høst sammen med en 1:1 strømbalun som jeg bruker på ferie-QTH'et i Spania. Loopen kan brukes på 80 m, 40 m, 20 m, 15 m, 12 m og 10 m uten tuner.

DSC_1237

På bildet ovenfor kan man se fødepunktet på loopen med 4:1 strømbalunen.

DSC_1223

Høyt ned!

DSC_1224

God utsikt fra toppen av en bjørk hvor det ene hjørnet på loopen henger. På låven i bakgrunnen henger ett av de andre hjørnene, og ett hjørne henger i toppen av grantreet til høyre.

DSC_1226

Fra toppen av det ene grantreet og bort til bjørken.

DSC_1225

Denne gangen har jeg forsøkt meg på noe nytt, jeg har skrudd fast store kroker rett i treleggen og satt på trinser. Jeg er spent på om krokene holder seg i treet og om de bøyes.

DSC_1240

Resten av utstyret er ganske enkelt, det består bare av en PC, en strømforsyning, ett MicroHam USB Interface III, Heil Traveler Headset og en Elecraft KX3.

Loop_Gjøta_HF

SWR på loopantennen med 4:1 balun for hele HF-båndet.

Loop_Gjøta_80m

SWR på 80 m.

Loop_Gjøta_40m

SWR på 40 m.

Loop_Gjøta_20m

SWR på 20 m.

Loop_Gjøta_15m

SWR på 15 m.

Loop_Gjøta_12m

SWR på 12 m.

Loop_Gjøta_10m

SWR på 10 m.

Ingen kommentarer: