mandag 2. februar 2015

På lufta fra Kjevik.

Nå er jeg på lufta fra Kjevik.
Utstyret består av min Elecraft K2 og antennen er en dipolantenne med litt tilfeldig lengde som jeg har laget av 1,5 mm^2 PN ledning.
Jeg laget meg en senterisolator av en skjærefjøl som jeg kjøpte på Europris for 30 kr og det ser ut til å fungere utmerket.

Min Elecraft K2 med 100 watts PA-trinn klar til bruk.
 
Senter på dipolantennen med den nye senterislatoren og balunen.
 
Senterisolatoren ble laget av denne skjærefjølen.
 
Litt spesialverktøy må til når man skal lage senterisolator ad-hoc. Heldigvis hadde jeg diverse remedier liggende i bilen som kunne settes sammen på litt uortodokse måter og dermed hadde jeg det jeg trengte.
 
Den ferdige senterisolatoren.
 
Senterisolatoren etter at den ble skrudd fast på balunen. Her fra prøveopphengningen på rommet mitt.
image
Slik henger antennen min, rett over kasernen og ca 10 m over bakken. Rommet mitt er det rommet som har ett takvindu rett under antennen.

Ingen kommentarer: