torsdag 25. februar 2016

Forberedelser til CQ World Wide 160 m SSB Contest.


Shacken er klar.
I morgen begynner CQ World Wide 160 m SSB Contest og jeg er klar! Utstyret er min Elecraft K2 transceiver med KPA100 PA-trinn og KAT100 Autotuner. Jeg skal bruke mitt Heil Traveler Headset. Oppå radioen står ett MicroHAM USB Interface III som sørger for at PC'en og loggprogrammet kan lese frekvensen på transceiveren. Antennen er en foldet monopol med topplast som jeg har designet og bygget selv, selve drivelemententet er foldet og 9 m langt, topplasten er 2 x 30 m, og radialene er 4 x 31,5 m. Det hadde absolutt vært en fordel med flere radialer, men siden dette er en antenne som jeg kun setter opp for denne anledningen har jeg valgt å kutte ned litt her. Jeg har brukt en foldet monopol for å øke strålingsmotstanden og dermed redusere litt av tapet i den forkortede antennen.

Foldet monopol med topplast og 4 radialer for 160 m.


Toppen av den foldete monopolen.
Fødepunktet til den foldete monopolen.

Den foldete driveren liggende på bakken.

SWR på antennen simulert i Eznec+.


SWR målt på antennen etter justering. Jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Ingen kommentarer: